Picadeli – ett marknadsledande Foodtech-bolag

Picadeli satte upp sin första salladsbar i butik 2009. Det var ett helt nytt sätt att köpa sallad på i Sverige där konsumenten själv fick plocka och blanda av just sina favoriter. Picadelis snabbväxande koncept spred sig snabbt och de är idag ett marknadsledande foodtech-bolag i Europa med över 2000 butiker. Varumärkeskännedomen är i Sverige nästan 90%. Förutom att Picadeli fortsätter sin expansion i Europa växer de även numera i rask takt i USA..

Tillväxt skapar framgång och nya utmaningar

Ett snabbväxande bolag har inneburit en ständig jakt på att finna nya talanger som kunnat fortsätta bidra till bolagets tillväxt. Picadeli insåg tidigt att det är människorna som skapar framgång. Trots bolagets ungdomlighet 2012 valde de att skapa ett ramverk för hur de på mest effektiva sätt kunde on boarda nya Picadelians och få dem lika stolta och dedikerade som redan befintliga anställda var.

Företagskulturen blev allt mer i fokus och för att tydliggöra vilken kultur Picadeli ville skapa påbörjades år 2013 deras kulturresa. En struktur skapades som sedan blev grunden till att tydliggöra de attityder och beteenden Picadelli-kulturen innebar. Att först sätta ord på vad de som bolag ville uppnå, koppla det till attityder och beteenden var helt avgörande för att Picadelis kulturresa blev äkta och, genom struktur, lätt kunde efterlevas.

Ju fler anställda Picadeli blev ökade behovet av ledare. Vissa ledare som fick erbjudande om en ledar-roll var redan anställda i Picadeli. Vissa fick sin första anställning på Picadeli direkt i ledande befattning. Några hade varit ledare innan. Några hade inte. Behovet av att utvecklas som ledare såg olika ut och Picadelis HR-chef Sara Olovsson fick broschyrer till sig från chefer om önskemål gällande ledarskapsutveckling. Någon ville gå UGL. Någon annan inom kommunikation. En tredje ville lära sig om arbetsrätt och en fjärde konflikthantering. Sara upplevde det spretigt och började reflektera över vilket ledarskap Picadeli ville förstärka och hur vi kunde skapa samsyn på ledarskap. Picadeli hade gjort sin kulturresa tillsammans med Christer Olsson och Sara kontaktade honom för att få tips på en människa som skulle kunna hjälpa Picadeli med att tydliggöra vilket ledarskap vi ville främja och hur vi skulle få alla att leva efter de bestämda riktlinjer som sattes upp.

Sara Blev rekommenderad att ta kontakt med Lasse Evertsson. Sagt och gjort. Redan vid första mötet kände både Sara och Lasse att de ville göra något tillsammans. Lasse med sin breda erfarenhet av att utveckla ledare både inom idrottsvärlden och inom företag och Sara med sin erfarenhet av att bygga en stark företagskultur och daglig support inom målstyrning, arbetsrätt osv. till chefer.
År 2017 var första året där de första 10 cheferna började Picadelis trainingcamp for leaders som var skräddarsydd för just Picadeli. Under ett halvår med nio dagar totalt utmanades deltagarna där även, vid två tillfällen, individuell coaching av Lasse ingick. Genom att utbildningen löper under en längre tid fick alla deltagare möjlighet att träna IRL på de fokus som utbildningen hade. Utvärderingen slog i taket och att Picadeli skulle erbjuda en ny grupp ledare var givet för både Lasse och Sara.

År 2024 startade Picadeli sin sjätte omgång av Trainingcamp for leaders. Picadeli som idag är ett globalt bolag med verksamhet i flera länder har nu utbildningen helt på engelska och även bolag inom samma koncern (Greenfood) erbjuds platser.

På frågan vad Sara har för tips till andra bolag som går i tankarna att skräddarsy program/utbildning inom ledarskapsutveckling summerar hon följande:

  • Börja med att bli tydliggöra vilket ledarskap ni vill förstärka och vad ni tror är viktigt för just ert företags framgång.
  • Var tydliga med vad ni vill uppnå.
  • Vad har ni internt som är viktigt för er? Exempelvis var det viktigt för oss att avsätta tid i utbildningen för utbildning i vår målstyrningsmodell, grunden i arbetsrätt, processen kring när en anställd inte levererar enligt förväntningar i beteende eller arbetsinsats. Vi ville också ha med ett block och arbeta med den företagskultur vi har i bolaget.
  • Ta med deltagare som inte har personalansvar idag och som ni tror är framtida ledare. Rusta innan istället för att när de blir chefer förväntas kunna allt inom ledarskap.
  • Låt alla sova kvar och vara i sin bubbla tillsammans med gruppen. Släppa eventuell uppmärksamhet till barn, middagsplaner osv.
  • Skapa stolthet bland deltagarna genom att de får känna att det är just ”mitt” företag som är avsändare och satsar på mig. Ex ombesörjer HR all kommunikation med deltagarna. Det ger en känsla av att det är ”mitt” bolag som investerar i just mig.
  • Få med deltagare från alla nivåer i hierarkin. När ledningsgruppsmedlemmar pratar gott om utbildningen till andra skapar det mer nyfikenhet. Satsa på att få med de som anser att ”jag har redan gått 100 utbildningar inom ledarskap” och ser sig färdigutvecklade. De är faktiskt just dem som är allra roligast att följa utvecklingen på säger Sara och riktigt skiner upp när hon berättar det.
  • Om ni som företag funderar på vilken ledarskapsutbildning ni vill satsa på är min starka rekommendation att skräddarsy en utbildning tillsammans med Lasse. Av främsta anledning att oavsett målstyrningsmodell ni använder eller andra specifika inriktningar i ert bolag är detta grunden i all ledarskapsutveckling.

Vinster

Vidare in i intervjun får Sara frågan vad det är som gör att Picadeli fortsätter att erbjuda Trainingcamp for leaders. Det första hon utbrister är;

”Det är så häftigt med den magin som uppstår när chefer pratar samma språk”.

När samsyn på ledarskap finns och de interna närverken deltagarna har skapat där de hjälper varandra på ett helt annat sätt och vågar vara sårbara inför varandra. Vågar be varandra om hjälp. Som landat i att ledarskap är komplext. Som har förstått vikten av att få med sig människorna. Att hur teamet mår är mer viktigt att säkerställa först än hur det går. När ledare har förstått kraften i tydlig kommunikation, att vara närvarande och att bry sig på riktigt. Att Insikten i vikten av att gå från att reagera till att agera när något skaver är mer viktigt än att följa upp dagens arbetssysslor. Att våga kommunicera även det som är jobbigt och ledares a-ha upplevelse när de inser att när tilliten finns både till ledare och till varandra skapar det en trygg miljö där människor vågar vara sig själva.

Picadeli har sedan några år med Trainingcamp begravt det årliga utvecklingssamtalet och istället infört en egen modell ”den löpande dialogen”. Genom att avsätta tid mer ofta säger cheferna själva att de har en närmre relation till sitt team där alla vågar ta upp det som skaver direkt istället för att de ska ligga och pysa som en illaluktande sopstation och ta både energi och fokus.

Ur tillit föds engagemang och det är just i engagemanget som människor får saker att hända. Genom en trygg miljö, tydlig kommunikation och där ledarskapet har fokus på att plocka fram superkrafterna i varje människa uppstår magi. Picadelis tillväxt är tack vare människorna.

Att Picadeli valt att utveckla ledare tillsammans med Lasse och samtidigt adderat till personliga ingredienser i innehållet är det inte bara receptet på en perfekt mix av en Picadeli-sallad. Det är även den perfekta mixen för att ge rätt förutsättningar för alla ledare att vara i sin bästa version av sig själva.

Vem rekommenderar du Lasse till?

På frågan vem Sara rekommenderar Lasse till kommer svaret snabbt, krispigt och tydligt:

”Jag rekommenderar alla att ta kontakt med Lasse som tror på att människorna är helt avgörande för bolagets framgång. Som är nyfiken på självledarskap, aningen för sig själv, till ett team eller till ett helt företag. Som på riktigt vill frigöra människans fulla potential.”

Om du är tveksam till att utbildning med Lasse är effektfullt eller om du känner dig färdigutvecklad som ledare, upplever kanske idag att fokus på resultat är mer viktigt än fokus på människan, att fråga hur det går är viktigare än hur någon mår ja dig rekommenderar jag allra mest att ta kontakt med Lasse! Lasse är ingen quick fix. Eller någon du anlitar för att bli inspirerad. Trainingcamp med Lasse är en process. Som ger verktyg till att förändra. Som ger bestående förändringar. Där deltagarna kan glömma att de kan sitta med armarna i kors och bara lyssna. Trainingcamp med Lasse är som namnet. Det kräver träning. Obekväma stunder eftersom utveckling och att utmanas kan stundtals upplevas obekvämt. Där deltagarna själva kommer till insikt över ansvaret för sina egna attityder och beteenden. Det är galet häftigt om du frågar mig, att få följa deltagarnas utveckling och hur de skapat förändring som lett till fantastiska prestationer.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Boka en kostnadsfri konsultation idag.